دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دربی ۱۰۲| نخستین سکانس از جدال گل‌محمدی و نکونام/ لطفاً برای مساوی بازی نکنید!

دربی ۱۰۲| نخستین سکانس از جدال گل‌محمدی و نکونام  لطفاً برای مساوی بازی نکنید!
تیم‌های استقلال و پرسپولیس در حالی دربی جدیدی را برگزار خواهند کرد که اهداف متفاوتی را در این دربی جست‌وجو می‌کنند.
کد خبر : 884642

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم‌های استقلال و پرسپولیس در چارچوب هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران، دربی ۱۰۲ خود را بعدازظهر فردا در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد. 

سرخابی‌های پایتخت که تاریخی ۵۶ ساله از دیدار رودررو برابر یکدیگر پشت سر خود می‌بینند با انگیزه‌های متفاوتی برابر یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند. هر دو تیم علاقه دارند  در این بازی به برتری رسیده و تا مدت‌ها در حاشیه امنیت هواداران خود قرار بگیرند؛ اما ترس از شکست معمولاً در سال‌های اخیر دربی را به تساوی کشانده است و امید می‌رود در بازی فردا دو تیم برای تساوی به میدان نروند.

نگاه نخست

استقلال از ۱۱ بازی با ۲۴ امتیاز صدرنشین است و به دنبال تداوم صدرنشینی خود است. طبیعتاً کسب حداکثر امتیازات مسابقه باعث می‌شود تا آبی‌پوشان صدرنشین باقی بمانند، ولی بدون شک رقیب سنتی با تمام توان خود وارد مسابقه می‌شود تا بازنده این بازی بزرگ نباشد. پرسپولیس از ۱۰ بازی ۲۰ امتیاز دارد و کسب ۳ امتیاز دربی ۱۰۲، این تیم را به صدر جدول نزدیک خواهد کرد. سرخپوشان با برتری در این مهم، با یک بازی کمتر در فاصله یک امتیازی آبی‌ها قرار می‌گیرند و در انتظار توقف سپاهان مقابل فولاد خوزستان قرار می‌گیرند تا تیم دوم جدول باشند و با پیروزی در دیدار معوقه، صدر جدول را سرخ کنند. تساوی سرخابی‌ها به سود سپاهان خواهد بود که میزبان فولاد خوزستان است و با پیروزی در این بازی می‌تواند درر آستانه صدرنشین قرار بگیرد.

نگاه دوم

دو تیم تا به حال ۱۰۱ بار رودرروی هم قرار گرفته‌اند. پرسپولیس ۲۷ مرتبه و استقلال ۲۶ بار برنده شده‌اند و ۴۸ دفعه هم به تساوی رسیده‌اند. سرخپوشان ۳ اردیبهشت و ۱۰ خرداد امسال، در چارچوب هفته بیست و هفتم لیگ برتر بیست و دوم و فینال جام حذفی فصل ۰۲-۱۴۰۱ که دو دربی آخر برگزار شد، برنده از زمین خارج شدند تا رکورد بیشترین پیروزی را به خود اختصاص دهند. جالب اینکه تا پیش از دربی ۹۰، استقلال ۲۴ بازی را برده بود و پرسپولیس برنده ۲۲ دربی بود؛ اما در ۱۲ دربی اخیر، سرخپوشان موفق شدند از آبی‌پوشان پیشی بگیرند و در دربی فردا به دنبال بهبود این رکورد هستند تا با یک تیر دو نشان بزنند. استقلال هم امیدوار است تا برنده دربی باشد و مانع از افزایش فاصله شود، ضمن اینکه جایگاهش را در صدر جدول حفظ کند. 

نگاه سوم 

جواد نکونام نخستین دربی را به عنوان سرمربی تجربه می‌کند. او در دوازدهمین دوره لیگ برتر و دور رفت لیگ سیزدهم، بازیکن استقلال بود و در سه دربی حضور داشت که این بازی‌ها با نتیجه یکسان صفر بر صفر به پایان رسید. او کمتر از یک هفته مانده به دربی ۷۹ راهی الکویت کویت شد. حالا نکونام پس از نزدیک به ۱۰ سال در دربی حضور دارد و به دنبال کسب بهترین نتیجه است. در سمت مقابل یحیی گل‌محمدی ۱۱ بار به عنوان سرمربی در دربی حاضر بوده و ۳ برد و ۸ تساوی داشته تا بازنده دربی نباشد. سرمربی پرسپولیس که هیچ گاه در قامت سرمربی بازنده دربی نبوده، در ۸ دربی به عنوان بازیکن حضور داشته و تنها یک بازی را باخته و ۴ برد و ۳ تساوی در کارنامه او ثبت شده است.

نگاه چهارم

پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات برای جذب مهاجم هدف به مشکل خورد و در نهایت شهاب زاهدی و یاسین سلمانی را جذب کرد که هیچ‌کدام مهاجم هدف نبودند. زاهدی غالباً در پست مهاجم کاذب یا هافبک نفوذی بازی کرده بود و سلمانی هم وینگر یا هافبک نفوذی در مواردی در پست هافبک میانی به بازی گرفته می‌شد. عیسی آل کثیر، شیخ دیاباته، لیاندرو پریرا و مهدی عبدی جدا شدند تا گل‌محمدی این روزها به مشکل بخورد؛ چراکه یاسین سلمانی رباط صلیبی پاره کرده و وحید امیری با مصدومیت از تاحیه همسترینگ بازی‌های زیادی را از دست داده و خواهد داد. پارگی رباط صلیبی مرتضی پورعلی گنجی هم یکی دیگر از مشکلات بزرگ سرخپوشان است و فقدان این بازیکن در دیدارهای پرسپولیس مشهود است. استقلال هم در روز دربی دو مدافع میانی‌اش را در اختیار ندارد و این موضوع کار نکونام را سخت کرده است. محمدحسین مرادمند و ایمان سلیمی مصدوم هستند و نکونام بالاجبار باید به دیگر عناصر خط دفاعی‌اش اعتماد کند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته